اخبار ری آب

موافقت نامه، شرایط عمومی، شرایط خصوصی و پیوست های پیمان های EPC

مقایسه

بخشنامه۱۱۴۶۵۰/۱۴۰۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۹

با

بخشنامه ۷۱۰۵/۵۴-۱۸۹۲۹/۱۰۵ مورخ ۱۳۸۰/۱۱/۱۴

محمدباقر  ابراهیم

مقدمه

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور  طی بخشنامه شماره ۷۱۰۵/۵۴-۱۸۹۲۹/۱۰۵ مورخ ۱۳۸۰/۱۱/۱۴،موافقت نامه، پیوست ها، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان های مهندسی، تامین کالا و تجهیزات، ساختمان و نصب توام (EPC) ، را برای اولین بار ابلاغ نمود. دستورالعمل تهیه اطلاعات و مدارک پروژه، همچنین شرح خدمات مشاور کارفرما، در بخشنامه های جداگانه ای در تاریخ ۱۳۸۰/۱۱/۱۴ ، راهنمای تهیه اظهارنامه صلاحیت پیمانکاران در تاریخ ۱۳۸۰/۱۲/۲۸ و دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران در تاریخ ۱۳۸۱/۱/۱۰ ابلاغ گردید. درنهایت، مجموعه مذکور در یک بسته در تاریخ ۱۳۸۱/۳/۱ با عنوان ” ضوابط اجرایی روش طرح و ساخت در پروژه های صنعتی ” به نام نشریه ۵۴۹۰  منتشر گردید.

پس از گذشت چندین سال و با انعقاد پیمان های EPC  در کشور، به تدریج نواقص، کمبودها، اشکالات و ابهامات مربوط به این نوع از پیمان ها نمایان شد. اهم ابهامات در این پیمان ها عبارتند از؛

    • مبالغ مشروط (PROVISIONAL SUM)
    • حد مسئولیت مالی پیمانکار (MAXIMUM LIABILITY)
    • اولویت اسناد
    • جایگاه پیوست ها
    • تغییر کارها

به این ترتیب با توسعه انعقاد این نوع از پیمان ها، سرانجام سازمان برنامه برنامه و بودجه کشور درصدد رفع اشکالات بر آمده و  طی بخشنامه شماره ۱۴۰۲/۱۱۴۶۵۰ مورخ ۱۴۰۲/۳/۹ ” موافقت نامه، شرایط عمومی، شرایط خصوصی و پیوست های پیمان های EPC  برای کارهای صنعتی” را مجدداّ منتشر نمود. این بخشنامه از تاریخ۱۴۰۲/۱۰/۱ لازم الاجرا بوده و از تاریخ مذکور جایگزین بخشنامه شماره ۷۱۰۵/۵۴-۱۸۹۲۹/۱۰۵ مورخ ۱۳۸۰/۱۱/۱۴ می باشد.

طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور بخشنامه هایی تشخیص صلاحیت و رتبه بندی پیمانکاران و مشاوران، ماده ۶۸ و ماده ۵۴ شرایط عمومی پیمان های EPC  را مورد بازنگری قرارداد.

در تنظیم بخشنامه جدید، اداره کل نظام فنی و اجرایی وزارت نفت نیز مشارکت داشته است.

از آنجایی که پیمان هایی که قبلا  با نشریه ۵۴۹۰ منعقد گردیده اند کماکان به قوت خود باقی هستند؛ در این گفتار سعی خواهد شد با مقایسه این دو بخشنامه، مروری بر نکات مهم هر دو بخشنامه صورت پذیرد. به این ترتیب هر دو به بوته نقد کشیده خواهند شد. امید است تجارب تحریر پیمان های احداث تونل های انتقال آب گلاب ۲ و کرمان و همچنین تجربه کار با پیمان های احداث تونل گلاب ۱  و انتقال آب درچه ، که همگی از توع پیمان های EPC  می باشند؛ به کار آید.

جهت دانلود مقاله کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =