اخبار ری آب

برگزاری همایش داخلی نقش مهندسین مشاور در پروژه‌های تصفیه خانه های آب و فاضلاب (26 بهمن 1402)

برگزاری همایش تخصصی

«نقش مهندسین مشاور در پروژه‌های تصفیه خانه های آب و فاضلاب»

(طراحی، نظارت، قرارداد، بهره‌برداری، تحقیقات و نوآوری)

مراسم افتتاحیه همایش تخصصی نقش مهندسین مشاور در پروژه‌های تصفیه خانه های آب و فاضلاب در تاریخ پنج شنبه مورخ 26 بهمن ماه 1402 ساعت 9 صبح در سالن کنفرانس پرفسور رازقی شرکت ری آب با حضور اکثریتی قابل توجه از همکاران شرکت برگزار گردید.

در افتتاحیه این همایش تخصصی، که محلی برای هم اندیشی و تضارب آرای همکاران دست اندر کار پروژه‌های تخصصی در زمینه‌ی نقش مهندسین مشاور در پروژه‌های آب و فاضلاب بود، ابتدا جناب آقای مهندس بخشنده آبکنار، مدیر عامل محترم، به ابراز خرسندی از برگزاری این همایش داخلی پرداخته و از همه حاضرین در جلسه، بالاخص ارائه دهندگان مقالات تخصصی تشکر نمودند. از منظر ایشان بی گمان، برگزاری این گونه همایش‌ها فرصتی برای تبادل نظر و تجربه و عامل هم افزایی و تقویت تیم های مهندسی شرکت ری آب است.

پس از بیانات آغازین مدیر عامل شرکت ری اب، نوبت به سخنران افتتاحیه همایش رسید. آقای دکتر فاضلی نیز ضمن تشکر از ارائه دهندگان مقالات، بیاناتی در مورد نقش شرکت‌های مهندسین مشاور در طرح‌های آب و فاضلاب ارائه نموده و در همین زمینه به گفته ای از بقراط استناد نمود. به گفته ایشان: « بقراط (460-354 قبل از میلاد) در نوشته های خود در مورد بهداشت عمومی توجه خود را عمدتاً به اهمیت آب در حفظ سلامت معطوف کرد، او همچنین تجویز کرد که آب باران باید قبل از مصرف جوشانده و صاف شود. کیسه پارچه ای که او برای صاف کردن آن توصیه می کرد در زمان های بعد به «آستین بقراط» معروف شد». ایشان ÷س از ارائه سخنرانی افتتاحیه، تریبون را در اختیار ارائه دهندگان همایش قرار دادند.

گفتنی است متن مقالات جداگانه در اختیار همکاران محترم قرار خواهد گرفت، در این نوشتار صرفاً به معرفی موضوعات مقالات و تهیه کنندگان مقالات پرداخته‌ایم:

    • ارائه مقاله توسط سرکار خانم مهندس شفیعی پور و خانم مهندس یزدانی

عنوان مقاله ایشان ارائه دهندگان در مقاله خود مروری بر روش‌های پسشرفته تصفیه فاضلاب در کشور‌های مختلف را ارائه نموده و مقایسه‌ای با فناوری‌های طراحی تصفیه خانه‌های فاضلاب در شرکت مهندسین مشاور ری آب را شرح دادند. به بیان ایشان، اکثر فعالیت های خانگی و صنعتی فاضلاب های حاوی آلاینده های سمی نامطلوب را تولید می کنند که در این زمینه باید تلاش مستمری برای حفاظت از منابع آب صورت گیرد.

    • آقای مهندس مازیار موسویان

مهندس موسویان در مقاله خود به نقش مهندسین مشاور در پیش راه اندازی و راه اندازی تصفیه خانه‌ها پرداخت. ایشان به تفصیل در مورد پیش راه‌اندازی، گواهی مکانیکال، راه‌اندازی، تست عملکردی، و تحویل موقت پروژه‌ها سخنانی ارائه نمودند. به بیان ایشان، راه اندازی تصفیه خانه و تجهیزات ان عملیاتی حساس و پیچیده است و نیازمند برنامه ریزی دقیق، هماهنگی و آمادگی کامل برای کاهش مشکلات احتمالی و بازدهی بهینه سیستم می باشد. ایشان افزود: « قسمت عمده مشکلات اعم از طراحی، اجرا و بهره برداری در طول پروسه راه اندازی نمایان میشود و هدف از این مقاله، بررسی نقش مهندس مشاور در مراحل قراردادی و عملیاتی  و اقدامات لازم قبل از راه اندازی تصفیه خانه می باشد».

    • ارائه مقاله توسط سرکار خانم مهندس سیاوشی

خانم مهندس سیاوشی در ارائه خود گفتند: «امروزه با افزایش سطح آگاهی مردم، كيفيت آب عامل تعيين ‌كننده‌اي  براي آسايش و رفاه انسان‌هاست و فراهم نمودن آب با کیفیت از مهمترین مسائل دولت‌ها می باشد. در حال حاضر با توجه به خشکسالی و  مسئله کم آبی، کاهش کیفیت آب نیز به مشکلی بزرگ برای جوامع انسانی تبدیل شده است. با پیشرفت جمعیت و پیشرفت تکنولوژی توسط جوامع، آلاینده های بیشتری تولید و به منابع آبی وارد می شود، از سوی دیگر در تامین آب شرب با استانداردهای لازم نیز، به پروسه های تصفیه پیشرفته نیازمند هستیم. دراین راستا جهت طراحی، نظارت بر اجرا و بهره برداری تصفیه خانه ها ، مهندسین مشاور نقش عمده‌ای ایفا می نمایند. در مرحله طراحی تصفیه خانه، این مهندس مشاور است که با در نظر گرفتن کلیه موارد و لزومات اجرا و راه اندازی یک تصفیه خانه می تواند نقش بسزایی در عملکرد یک تصفیه خانه داشته باشد.»

    • ارائه مقاله توسط جناب آقای مهندس سامان داودیان

عنوان مقاله ایشان « بررسی واحدهای عملکردی و روش ساخت تصفیه خانه های آب» بود. ایشان متذکر شدند: «همواره باید تلاش در این راستا باشد که تا حد امکان از خالص  ترین منابع آب برای شرب استفاده شود، حتی اگر این امر به قیمت انتقال آب از مسیرهای طولانی و رساندن آن به مصرف کننده با هزینه فراوان تمام شود. فرآیندهایی که برای تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار میگیرد بستگی به کیفیت منبع آب انتخاب شده دارند، بیشتر آب های زیرزمینی صاف و عاری ازعوامل بیماری زا و همچنین فاقد مقادیر قابل توجهی از برای جلوگیری از آلودگی شبکه های توزیع در سیستم های آب آشامیدنی مورد مصرف  قرار داد. آب های سطحی غالبا دارای تنوع بیشتری از آلاینده ها نسبت به آب های زیرزمینی هستندو به همین دلیل فرآیندهای تصفیه ممکن است برای این قبیل آب ها پیچیده تر باشد.»

در ادامه برخی از همکاران گرانقدر نیز اقدام به تهیه و ارسال مقاله به دبیرخانه همایش کرده بودند که به دلیل ضیق وقت امکان ارائه ایشان فراهم نگردید. در این باره می‌توان مقاله مشترک خانم مهندس زینب ناصری، خانم مهندس مرضیه عارفی مهر و آقای مهندس مجید رادمهر اشاره نمود. عنوان مقاله ایشان مروری بر رویکرد‌ها و سناریوهای نوین طراحی تصفیه خانه‌های فاشلاب شهری از منظر اقتصاد چرخشی و پایداری انرژی بود. ایشان در مقاله خود به این نکته اشاره کرده‌‌اند که «کمیسیون اروپا CE یا همان اقتصاد چرخشی را به عنوان سیستمی معرفی کرده است که ارزش افزوده محصولات را تا حد ممکن حفظ می‌کند و پسماند‌ها را از ابین می‌برد.»

مقاله دیگری که ارائه نشد مقاله خانم مهندس نفیسه گنجینه و آقای مهندس یاسر رزمجوی بود. ایشان در مقاله خود با عنوان «ارزیابی پیامد‌های ریست محیطی طرح تصفیه خانه صفادشت به روش ماتریس پاستاکیا و نقش مهندسین مشاور»، چنین بیان کردند که یکی از روش‌هایی که نتایج ارزیابی را به صورت گرافیکی، کمی و قابل لمس ارائه می‌دهد، روش ماتریس پاستاکیا است. در نهایت ایشان به بررسی نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اثرات گزینه‌های اجرا و عدم اجرای طرح تصفیه خانه صفادشت پرداخته و برخی از این نتایج را بیان نموده‌اند.

آخرین مقاله‌ای که امکان ارائه پیدا نکرد، مقاله همکاران دفتر اصفهان، یعنی آقای مهندس روح‌اله کریم زاده و آقای مهندس علی مردانی بود. مقاله فوق تحت عنوان « نکات مبهم قراردادی و اجرایی در تصفیه خانه‌ها» به صورت تیتر وار به بررسی نکات قراردادی تصفیه خانه‌ها و نکات اجرایی در آن‌ها می‌پردازد که مطالعه آن بسیار مفید خواهد بود.

در انتهای همایش نوبت به بخش پرسش و پاسخ رسید. در این بخش ابتدا خود مهندس بخشنده به طرح سوالات خود از ارائه دهندگان پرداخته و در ادامه، برخی دیگر از همکاران سوالات ذهنی خود را مطرح نمودند که توسط ارائه کنندگان پاسخ لازم داده شد.

در پایان، جناب آقای مهندس بخشنده آبکنار، ضمن تشکر مجدد از همه حاضرین، اعم از ارائه کنندگان مقالات، شرکت کنندگان در همایش، اظهار امیدواری کردند که برنده یا برندگان این همایش، طی مدت کوتاهی انتخاب و معرفی شوند و جایزه یا جوایز مربوطه به ایشان تقدیم گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =