اخبار ری آب

برگزاری همایش داخلی نقش کارفـرما ، مشـاور و پیـمانکار در پـروژه های PC و EPC (۱۱ آبان ۱۴۰۲)

مهندسین مشاور ری آب

سالن کنفرانس پروفسور رازقی

سخنان مدیر عامل:

در افتتاحیه این همایش تخصصی، جناب آقای مهندس بخشنده آبکنار، مدیر عامل محترم، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش داخلی، از همه حاضرین در جلسه، تشکر نمودند. ایشان برگزاری این گونه همایش ها را فرصتی برای تبادل نظر و تجربه و عامل هم افزایی و تقویت تیم های مهندسی شرکت ری آب دانستند.

جناب آقای مهندس بخشنده آبکنار، در خصوص موضوع همایش این گونه اعلام نمودند. پیمان های PC و EPC در زمره پیمان های صنعت احداث می باشند که در صنعت نفت و گاز دارای قدمت زیاد است اما در صنعت آب، جوان است. از این رو بسیار ضروری است که مهندسین مشاور نسبت به این پیمان ها اطلاعات خود را به روز کنند. این پیمان ها در بسیاری از مایلستون ها، با پیمان های موسوم به سه عاملی که با شرایط عمومی پیمان ۴۳۱۱ تنظیم می شوند، تفاوت جدی دارند. بعضاً دیده می شود که دستگاه نظارت یک مهندس مشاور، به دلیل آنکه فقط ۴۳۱۱ را می داند، مایلستون های PC و EPC را مشابه ۴۳۱۱ هدایت می کند، که قطعاً برای هر مهندس مشاوری که این گونه رفتار کند، مهلک است. اگر مستندسازی ها، در مایلستون های PC و EPC بدون دقت به تفاوت های این گونه پیمان ها با پیمان های ۴۳۱۱ به شیوه سنتی سه عاملی، انجام شود، بی تردید برای مشاور کارفرما، چالش برانگیز خواهد بود.

ایشان در خصوص واژه مایلستون، این گونه بیان نمودند که احتمالا در این همایش، از این واژه زیاد استفاده خواهد شد و قاعدتاً عموم حاضرین در این جلسه مفهوم آن را می دانند، با این حال برای معدود همکارانی که با این واژه، آشنایی قبلی ندارند، توضیح دادند که هر گونه اتفاق اصلی یا سرفصل کاری یا قسمت اصلی کار، مایلستون نامیده می شود. مثل تحویل زمین، تحویل موقت، صدور گواهینامه تکمیل مکانیکی و … که اصلی ترین قسمت های پیمان بوده و در برنامه زمانبندی به نام مایلستون شناخته می شود. در ضمن برای تداعی معنی مایلستون، ریشه لغوی Milestone را نیز توضیح دادند که به معنی سنگهای کنار جاده ای بوده است که فاصله تا مقصد بعدی را به مایل نشان می دادند. به همین خاطر  در برنامه زمان بندی هر مایلستون، به نوعی نشان دهنده نشان های معینی است که نشان دهنده میزان پیشرفت کار است. تصویر زیر مایلستون واقعی را نشان می دهد.

تصویر مایلستون واقعی

سپس مدیر عامل محترم، تریبون را در اختیار ارائه کنندگان مقالات قرار داد که به ترتیب مقالات زیر را ارائه کردند. لازم به توضیح است با توجه به این که متن مقالات جداگانه در اختیار همکاران محترم قرار خواهد گرفت، در این نوشتار صرفاً به معرفی موضوعات مقالات و تهیه کنندگان مقالات پرداخته خواهد شد:

  • ارائه مقاله توسط جناب آقای مهندس محمد باقر ابراهیم (به صورت ویدئوکنفرانس از دفتر اصفهان)

موضوع مقاله: موافقتنامه، شرایط عمومی، شرایط خصوصی و پیوست های پیمان های EPC (مقایسه بخشنامه ۱۴۰۲/۱۱۴۶۵۰ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ با بخشنامه ۵۴/۷۱۰۵-۱۰۵/۱۸۹۲۹ مورخ ۱۳۸۰/۱۱/۱۴)

  • ارائه مقاله توسط جناب آقای دکتر محمدرضا محمدی شوره

موضوع مقاله: موافقتنامه، شرایط تاثیر تاخیر در پرداخت ها بر مدت پیمان و ضمان تاخیر ایفای تعهدات مالی کارفرما در پیمان های PC

  • ارائه مقاله مشترک توسط سرکار خانم مهندس ساناز اسلامی و جناب آقای مهندس حسین ضرابی

موضوع مقاله: مقایسه روند تکمیل و تحویل کارها به کارفرما در قراردادهای (EPC صنعتی و PC) و C و مدیریت ریسک آنها

  • ارائه مقاله توسط جناب آقای مهندس حمید عبدالملکی

موضوع مقاله: نقش کارفرما، مشاور و پیمانکار در پروژه های EPC و PC

  • ارائه مقاله توسط سرکارخانم مهندس مهناز شاهرودی، سرکار خانم دکتر سهیلا نقش پور، سرکار خانم مهندس یاسمن تبریزی، سرکار خانم مهندس فریبا علمی

موضوع مقاله: تجزیه و تحلیل قراردادهای EPC با استفاده از ابزار SWOT

پس از ارائه این مقالات که از ساعت ۱۰:۱۰ تا ساعت ۱۲:۵۰ طول کشید، مدیر عامل محترم از جناب آقای دکتر هریسی، مشاور حقوقی مدیر عامل و وکیل شرکت، دعوت کردند که دقایقی را در ارتباط با همایش، برای حاضرین در همایش سخنانی را بیان کنند.

سخنان جناب آقای دکتر هریسی:

ایشان برگزاری چنین همایش هایی را در شرکت ها بسیار ارزشمند خوانده و چنانچه مجموعه ای از همکاران، بر روی یک موضوع واحد، کار کنند و دانش و تجریه خود را به اشتراک بگذارند، برای همه آن مجموعه آثار مثبت به همراه خواهد داشت. در خصوص پیمان ها نیز توضیح دادند که دو موصوع فنی و حقوقی، که از دو خاستگاه مختلف علوم مهندسی و علوم انسانی می آیند باید با هم در آمیخته شوند که همین امر موجب بروز چالش های مختلف می شود. در باب قراردادهای پیمانکاری باید بدانیم که اصولا این قراردادها، وارداتی می باشند و در این کشور، بومی سازی می شوند و به کار گرفته می شوند. در این خصوص به معرفی انواع کتاب های قراردادهای فیدیک(فدراسیون بین‌المللی مهندسان مشاور) پرداختند:

  • FIDIC Contract Books:
  • Green Book- Short Form of Contract.
  • Red Book- Conditions of Contract for Construction For Building and Engineering works designed by the Employer.
  • Yellow Book- Conditions of Contract for Plant and Design-Build.
  • Orange Book- Conditions of Contract for Design-Build and Turnkey.
  • Blue Book- Form of contract for dredging and reclamation works.
  • White Book- FIDIC Client/consultant model service agreement.
  • Silver Book- Conditions of contract for EPC/Turnkey Projects.
  • Gold Book- Conditions of contract for design, build and operation project

در بخش پایانی نیز ایشان به موضوع حل اختلاف در قراردادها پرداختند که بسیار مهم می باشد که در شرایط عمومی جدید پیمان های EPC نیز پیش بینی شده است.

سخنان مدیر محترم امور مطالعات:

جناب آقای دکتر فاضلی در سخنانی کوتاه ضمن تقدیر و تشکر از همه حاضرین در این همایش و مقالات ارائه شده، برخی از نکات را برای ارائه بهتر به ارائه کنندگان محترم پیشنهاد کردند.

سخنان مدیر محترم امور نظارت:

جناب آقای دکتر محمدی شوره نیز ضمن تشکر از برگزاری چنین همایش هایی توسط مدیر عامل محترم، علیرغم ترافیک کاری زیاد ایشان، این موضوع را نشانه پویایی در شرکت ری آب اعلام نمودند و از ارائه کنندگان مقالات نیز تقدیر و تشکر کردند و برای ارتقاء کیفیت مقالات نیز پیشنهادهایی را به همکاران محترم ارائه کردند.

سخنان مدیر محترم امور حقوقی و قراردادها:

سرکار خانم مهندس اسلامی ضمن تشکر از جناب آقای دکتر هریسی برای سخنرانی مفیدی که داشتند، از مدیر عامل محترم، جناب آقای مهندس بخشنده آبکنار برای فرهنگ سازی ای که ایشان در حال انجام در شرکت ری آب هستند، تشکر نمودند و ضمن تایید هم سطح نبودن مقالات ارائه شده بر این نکته تاکید کردند که این حرکت روبه جلو باید تشویق شود تا همکاران با انگیزه و تلاش بیشتر در این مسیر حرکت کنند و آثار این هم افزایی در سطح شرکت دیده شود.

پرسش و پاسخ و بخش پایانی همایش

در انتها پرسش و پاسخ انجام شد و به طور خاص موضوعاتی نظیر مبالغ مشروط و تاخیر در پرداخت ها در قراردادهای EPC جزو مباحث چالشی بود که مورد گفتگوی طرف های مختلف قرار گرفت.

در پایان، جناب آقای مهندس بخشنده آبکنار، ضمن تشکر مجدد از همه حاضرین، اعم از ارائه کنندگان مقالات، شرکت کنندگان در همایش و سخنرانان بخش پابانی، دفتر همایش را این گونه به انتها رساندند که همه ما در حال تمرین همایش های تخصصی هستیم. چه آنهایی که در روی صحنه، ارائه می کنند و چه آنهایی که در پشت صحنه، پشتیبانی می کنند. برگزاری همایش و شرکت در همایش و علاوه بر آن داشتن ویدئو کنفرانس با دفاتر مختلف برای ایجاد محیطی، جهت به اشتراک گذاشتن نظرات مختلف، یادگرفتن و یاد دادن و هم افزایی کردن، بسیار حائز اهمیت است. از این بابت از همه کسانی به این کار مهم و ارزشمند، عمل کرده اند، تقدیر و تشکر می کنم. قطعاً وقت گذاشتن برای تهیه مقاله، سخنرانی و ارائه مقاله کار مهمی است که نیازمند تمرین است و شرکت مهندسین مشاور ری آب این امکان را فراهم آورده است که همکاران، در این مکان، چنین تمرین هایی را انجام دهند. ورود به مسائلی که امروز راجع به آنها بحث و گفتگو شد، فی نفسه، یک ارزش است و از همه عزیزانی که در این همایش، حضور داشتند تشکر می کنم. قطعاً همکاران هم باید از پیشنهادهایی که برای ارائه های بهتر داده شد، استفاده کنند و برای همایش های بعدی به کار بگیرند. جناب آقای مهندس بخشنده آبکنار، اظهار امیدواری کردند که برنده یا برندگان این همایش، طی مدت کوتاهی انتخاب و معرفی شوند و جایزه یا جوایز مربوطه به ایشان تقدیم گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دوازده =