اخبار ری آب

بتن ریزی فونداسیون هاضم های بی‌هوازی تصفیه خانه فاضلاب پرند (17مهر 1402)

در راستای تکمیل فرآیند تصفیه و ارائه خدمات بهداشتی مطلوب تر و کاهش اثرات مضر زیست محیطی فاضلاب، بتن ریزی فونداسیون هاضم های بی هوازی تصفیه خانه فاضلاب پرند انجام شد.

شایان ذکر است هاضم های بی هوازی فرآیند هضم لجن به همراه اختلاط و نهایتاً تولید بیوگاز را بر عهده دارد.

لجن تولید شده در تصفیه خانه فاضلاب یکی از منابع تجدید پذیر انرژی می باشد که می توان با استفاده از آن بخشی از انرژی مورد نیاز تصفیه خانه را تأمین کرد.

یکی از روشهای متداول در بازیابی انرژی لجن استفاده از هاضم های بی هوازی می باشد که می توان با استفاده از آن بخشی از مواد فرار لجن را به متان که یک منبع بالقوه انرژی است، تبدیل نمود.

عملیات احداث 3 واحد دایجسترهای بی هوازی تصفیه خانه فاضلاب پرند بالغ بر 3000 متر مکعب بتن ریزی- 700 تن آرماتوربندی و 5000 مترمربع قالب بندی می باشد که در این مرحله بتن ریزی فونداسیون اولین هاضم با حجم 320 مترمکعب به صورت یکپارچه به قطر 18 متر و ضخامت 120 سانتی متر با استفاده از 1+2 دستگاه بچینگ پلانت، 2+14 دستگاه تراک میکسر و 1+2 دستگاه پمپ بتن در مدت 8 ساعت انجام شد.

نکته قابل تأمل در بتن ریزی هاضم های بی هوازی این است که علاوه بر آب بندی، سازه هاضم بایستی در مقابل فرار گاز هم مقاوم یا اصطلاحاً گازبند باشد و این مشخصه بیانگر تفاوت اساسی این سازه با سازه های مشابه می باشد.

به دلیل وزن بیش از 15000 تن و حساسیت فوق العاده سازه های مذکور در مقابل نشست و ممانعت از تحت الشعاع قرار گرفتن سازه و تجهیزات مرتبط با آن در مقابل آب بندی و گاز بندی، حداکثر نشست مجاز این سازه ها 25 میلیمتر محاسبه گردیده است. به همین منظور قبل از اجرای فونداسیون 30 عدد میکروپایل تحکیمی به طول بیش از 10 متر و 303 عدد میکروپایل تزریقی به طول 8 متر اجرا گردیده است.

لازم به ذکر است مدول اول تصفیه خانه فاضلاب پرند از سال 1391 شروع و در سال 1396 بخش مایع آن با ظرفیت 30000 متر مکعب در شبانه روز  به بهره برداری رسید ولی به دلیل عدم اجرای بخش لجن به جای روش لجن فعال، روش هوادهی گسترده و نصف ظرفیت بهره برداری می شود.

بخش مایع مدول دوم نیز رو به اتمام است، که با تکمیل بخش لجن ظرفیت نهایی تصفیه خانه به 60000 متر مکعب در شبانه روز را بالغ می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =