اخبار ری آب

ری آب و پروژه ساخت و نصب مخازن فولادی توزیع آب اضطراری مقاوم به زلزله

مهندسین مشاور ری آب و

پروژه ساخت و نصب مخازن فولادي توزيع آب اضطراري مقاوم به زلزله

در مناطق مختلف شهر تهران

شرکت مهندسین مشاور ری آب، پیشرو در پروژه ساخت و نصب مخازن فولادي توزيع آب اضطراري مقاوم به زلزله با کادری مجرب و کارآزموده، بر تمامی فرایندهای ساخت و نصب این مخازن، در مناطق مختلف شهر نظارت می کند. شایان ذکر است این مخازن نه تنها برای تهران بلکه برای هر شهر دیگری که در معرض زلزله است، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

با توجه به بررسی ها و مطالعات لرزه زمینساختی برای کلانشهر تهران، به لحاظ وجود وجود گسل های مهم و فعال، همواره این سوال برای مدیران شهری مطرح بوده است که بعد از وقوع زلزله شدید و آسیب احتمالی به تاسیسات آبرسانی و به تبع آن قطع آب، که می تواند به صورت منطقه ای یا یکپارچه باشد، چگونه باید آب شرب را برای مردم و گروه های امدادرسان، تامین و توزیع کرد. قطعاً در سه روز اول بعد از چنین اتفاقاتی، سرنوشت مردم در چنین کلانشهری، به آب وابسته است.

بدیهی است در چنین شرایطی موضوع رفع حوادث و اتفاقات سامانه های آبی و برقراری جریان آب در شبکه، زمان بر می باشد. لذا باید ترتیبی اتخاذ شود که با فراهم آوردن امکان دسترسی به حداقل آب لازم برای ادامه حیات، شرایط حفظ جان مردم و همچنین تداوم عملیات امداد رسانی را پشتیبانی کرد.

مطالعات انجام شده توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران، بر پایه ایده مخازن فلزی مقاوم در برابر زلزله که پیش از این، از سال 1980 میلادی در ژاپن نصب شده بود، منتج به ساخت و نصب چنین مخازنی در پارکهای مختلف شهر تهران شد. شرکت JFE ژاپن که انواع مخازن فلزی اضطراری  مقاوم در برابر زلزله را می سازد اعلام کرده است که بعد از سال 1980 تعداد 400 دستگاه در نقاط مختلف ژاپن نصب شده است. در زلزله مهیب شرق ژاپن(سال 2011 که همراه با سونامی مخربی بود) این سیستم به طور موثری برای تامین آب اضطراری قربانیان، در مناطق مجاور محل نصب مخازن، مورد استفاده قرار گرفت(تصویر زیر). با استقرار و نصب این مخازن در مسیر شبکه توزیع آب شهری، امکان آبرسانی اضطراری و ایمن در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی میسر خواهد شد.

تامین آب اضطراری در شهر سندای بعد از زلزله مهیب شرق ژاپن(2011 میلادی)

 

محل استقرار مخازن فلزی آب در شهر بندری میناتو میرای ژاپن

از طرف دیگر نتایج حاصل از تحلیل ها و مد لسازی های هیدرولیکی انجام شده درباره ابعاد، جزییات اجرایی، نحوه اتصال و استقرار مخازن اضطراری نشان می دهد که با توجه به گردش مناسب آب در این مخازن می توان در حالت عادی از آنها به عنوان بخشی از شبکه توزیع بهره برد. در عین حال، در مواقع اضطراری با استفاده از یک شیر اضطراری، ارتباط مخزن با شبکه توزیع آسیب دیده قطع می شود. در شهر تهران در 374 محله، بالغ بر 500 دستگاه مخزن آب اضطراری در حال احداث می‌باشد که می‌تواند قسمتی از نیاز شهروندان در مواقع بحران را برطرف نماید.

طرح آب‌رسانی اضطراری شهر تهران با هدف افزایش تاب آوری پایتخت در زمان بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی در پایتخت اجرا شده است و تدبیر این است که برای سه روز اول تا زمان رسیدن تیم‌های امدادی حداقل میزان آبی که برای زنده ماندن هر فرد برآورد شده که حدود سه لیتر است در نظر گرفته شود و برای ۱۱.۵ میلیون نفر ۳۷۴ مخزن ۱۰۰ متر مکعب فولادی یعنی در هر محله یک مخزن در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 10 =